KRHANICKÉ HODINOVKY

Hřbitovní

Pohodová cesta kolem řeky, po okolních lukách a mezi poli. Přitom po silnici se jde pouze kus v Krhanicích a pár metrů v Chrástu. Zbytek jsou polní cesty a pěšiny. Je ideální pro nedělní procházku nebo malý výlet s dětmi. Trasa je dlouhá necelých 5 km a zvládnete ji skutečně za pouhou hodinku volným tempem.

Parametry

Délka trasy: 5 km
Z Krhanic až do Krhanic.
Přibližný čas: 1:05
Svižným tempem bez zastávek.
Výstup: 58 m
Perfektní i pro běhání.
Oboustranně
Možno jít tam i zpátky.

Popis trasy

Mapa trasy z Mapy.cz. Můžete si stáhnout GPX soubor trasy níže a nahrát do své aplikace.

Začali jsme za obchodem na louce. Vydali jsme se tunelem pod vlakovými kolejemi k řece. Pokud jsme s dětmi, nezapomeneme si zabékat v tunelu. Pokud trefíme zrovna vlak, necháme si ho přejet nad hlavou.

Přejdeme hlavní silnici a zkratka po železných schůdkách u elektrárny nás zavede k velkému žlutému domu u řeky, kde doprava přejdeme náhon a už jsme v přírodě.

Cestu podél řeky zná asi každý. Ne každý se však odváží vydat na jezu Kaňov dál podél řeky. Tam nám ani mapy neukážou, že cesta skutečně vede dál. Ale světe div se...

Pokud nechcete rušit rybáře, kteří si tento úsek Sázavy oblíbili, je možné jít po louce. Za poslední chatou po pravé straně je malá pěšinka, která vás zavede na louku pod hřbitovem. Tato louka je perfektní pro procházku se psem. Na obrázku níže je vidět kopec nad hřbitovem. A tam právě směřujeme. Kdo se nyní zalekl, může se ještě vrátit.

Na úrovni jezu Brejlov cesta kolem řeky i po louce končí. Nechte se v klidu svést na hlavní silnici. Stačí totiž přejít na druhou stranu (ano, chodci chodí vlevo) a po pár desítkách metrů se objeví proluka mezi domy v podobě malé loučky, po které vede pěšinka. Vzhůru tedy po ní. Zavede nás k přechodu přes trať. Dobrodruzi se mohou pustit doleva a proklestit si cestu mezi chatami a lesem, ale pohodáři se za přechodem pustí doprava a pak hned doleva mezi chaty po asfaltce.

Prudké stoupání je asi jediná kalná skutečnost na této příjemné cestě. Nahoře u chat nebudeme pokračovat doprava po silinici, ale střihneme to zase po pěšině rovnou nahoru na luka, až kukačka zakuká. Záchytný bod může být pro zmatkáře stará pumpa se studnou. Ale pozor. Voda prý není pitná!

Jakmile vyšplháme nahoru, je hotovo. Vydáme se doprava zpět do Krhanic a v klidu rozdýcháme ten nepříjemný krpál. A takhle to vypadá, když se podíváme dolů na to místo, odkuď jsme na spodní louci přišli.

Nezapomeneme si prohlédnout krhanický hřbitov a porozjímat nad smrtelností, krásou přírody a podobnými tématy, nad kterými většinou nepřemýšlíme. Těm, kteří si v půlce kopce v Chrástu mysleli, že to bude jejich smrt, se pohledem na hřbitov zázračně vrátí životní síla. Všechny pak potěší, když se za lesem objeví naše vesnička, roztažená zleva doprava po celém horizontu.

Sejít dolů ke škole je už formalita, při které si můžete brumlat "jo, todle si dám ještě jednou". Trase se dá jít i opačně, ale dynamika tímto směrem je mnohem zábavnější.

Důležité upozornění
Trasy nejsou doporučení spolku ani oficiální turistické cesty. Spolek nenese odpovědnost za náklady vzniklé výletníkům na této trase, ať již způsobené osobní nedbalostí či vyšší mocí. Spolek za vás rovněž nezodpovídá zabloudíte-li na nějaký soukromý pozemek :-)
Jedinečně příjemná procházka kolem řeky se v Prosečnici změní v téměř alpinistické dobrodružství s příjemným vyvrcholením. Ve vší počestnosti. Proto doporučujeme vzít klidně děti a chodicí hole. Rozhodně však nedoporučujeme kočárky, hodně malé děti nebo seniory nad 98 let věku.
Cestu do lomu a z lomu zná každý. Ale co když se nevydáte po cestě zpět tou samou cestou a zanoříte se pod lom na druhou stranu? Že jste tudy nikdy nešli? Tak to vyzkoušejte. Většina procházky je lesem a budete překvapeni, jak pěkná a romantická místa máme na dosah ... nohy.